Nowe testy WLTP

Bliżej rzeczywistości

Przewiń

Logo Honda.

Fakty dotyczące nowych danych.

Światowy przemysł motoryzacyjny we współpracy z ustawodawcami z różnych krajów opracował nowy sposób testowania fabrycznie nowych pojazdów, który w przyszłości pozwoli bardziej realistycznie określać wartość emisji CO2 i zużycie paliwa.

Co oznacza dla Ciebie WLTP?

Po pierwsze WLTP to skrót od Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (Ogólnoświatowa zharmonizowana procedura testowa pojazdów lekkich). Jest to nowy sposób badania emisji spalin i zużycia paliwa w warunkach laboratoryjnych. Procedura weszła w życie od września 2017 r. i będzie obowiązywać wobec samochodów wprowadzanych na rynek, począwszy od tej daty. Do września 2018 r. wszystkie nowo sprzedawane samochody, łącznie z tymi, które były już w ofercie w 2017 roku, będą musiały zostać przetestowane zgodnie z nową procedurą i być oznaczone danymi z testów WLTP. Najpóźniej od stycznia 2019 r. w punktach dealerskich będą prezentowane wyłącznie dane WLTP. Zmianie ulegną zatem wartości zużycia paliwa i emisji, a nie tylko sposób ich pomiaru.

Nowy sposób testowania

Podawane od tej pory dane będą znacznie bliższe drogowym realiom.

Podczas testów WLTP cykl jazdy jest podzielony na cztery fazy, w których pojazd porusza się z różnymi średnimi prędkościami: niską, średnią, wysoką i bardzo wysoką. Każda faza obejmuje różnego rodzaju sytuacje występujące podczas jazdy (przyspieszenia, hamowania, zatrzymania), które opracowano na podstawie danych statystycznych pojazdów użytkowanych na drogach. Uwzględniono nawet temperaturę powietrza, która jest bliższa średniej europejskiej, i — po raz pierwszy — akcesoria samochodowe, takie jak bagażniki dachowe, aluminiowe obręcze czy spojlery. W nowych testach przedstawiono większy zakres sytuacji, które mogą wystąpić na drodze, przez co testy te są bliższe rzeczywistym warunkom jazdy.

Dlatego zdecydowanie zalecamy naszym klientom, aby przy ocenie rzeczywistego zużycia paliwa wszystkich naszych przyszłych modeli korzystali z wartości wyznaczonych w testach WLTP.

Honda Jazz ukazana z boku pędzi przez miasto.
Zbliżenie przedstawiające silnik marki Honda.

Pod uwagę będą brane szczegółowe dane techniczne samochodu.

WYRAŹNE ROZRÓŻNIENIE

Wycofywana metoda badania, czyli NEDC (New European Driving Cycle) pochodzi z roku 1970. Opiera się na testach laboratoryjnych, które nie uwzględniają współczesnych rozwiązań technicznych ani sposobu jazdy. WLTP zapewnia bardziej realistyczną ocenę dzięki danym uzyskanym z prawdziwych sytuacji drogowych.

Kryteria badania 

NEDC

WLTP

Cykl testowy 

Jeden cykl testowy 

Cykl dynamicznej jazdy daje bardziej miarodajny obraz stanu rzeczywistego 

Czas trwania cyklu

20 minut

30 minut

Pokonywany dystans

11 km

23,25 km

Fazy jazdy 

2 fazy, 66% w mieście i 34% poza miastem

4 fazy o większej dynamice 

Każda faza — niska, średnia, wysoka i bardzo wysoka — oznacza wyższą prędkość i moc.

Średnia prędkość 

34 km/h

46,5 km/h

Prędkość maksymalna

120 km/h

131 km/h

Wpływ wyposażenia opcjonalnego

Testy NEDC nie uwzględniają wpływu na emisję CO2 i zużycie paliwa

Brane są pod uwagę dodatkowe właściwości (mogą być różne zależnie od samochodu)

Zmiany biegów

Dla pojazdów określono stałe punkty zmiany biegów

Inne punkty zmiany biegów dla każdego pojazdu

Temperatury testowe

Pomiary przy 20–30˚C

Pomiary przy 23˚C, wartości CO2 skorygowane do 14˚C

Czas wprowadzania zmian

Przejście z testów NEDC na WLTP będzie się odbywać etapami.

Wnętrze samochodu Honda z widokiem na plażę.

Wszystkim producentom samochodów wyznaczono konkretne terminy zapewnienia zgodności z nowymi przepisami. Wartości z testów WLTP będą dotyczyć wszystkich nowo rejestrowanych samochodów od września 2018 r.

Nie później niż 1 stycznia 2019 r. wszystkie nowe samochody w salonach dealerskich będą mogły mieć podane wartości emisji CO2 wyłącznie z testów WLTP. Pozwoli to uniknąć pomyłek wśród klientów odwiedzających salony, zapoznających się z danymi technicznymi i broszurami oraz przeglądających strony internetowe firmy Honda.

Podsumowując, zużycie paliwa w samochodzie nie ulegnie zmianie, ale wartości emisji CO2 wyrażone w g/km mogą być wyższe w porównaniu do wartości z testów NEDC. Przyczyną są po prostu bardziej rygorystyczne testy, co oznacza, że procedura WLTP daje bardziej realistyczny obraz parametrów samochodu na współczesnych drogach.